برخی از مسیحیان امیدوارند که خداوند تدابیر پر از رحمت و احسانی جهت آنانی داشته باشد که هرگز نام مسیح را نشنیدهاند (اول تیموتائوس ۴: ۱۰؛ مقالات عمومی: تدبیر خداوند برای نجات نیافتگان، مشاهده شود). اما بسیاری از مردم امروز درباره مسیح شنیده و آگاهانه از پیروی او امتناع کردهاند. چه اتفاقی برای آن گروه از مردگانی میافتد که عیسی را رد کردهاند؟ عهد جدید تعلیم میدهد که غیر ایمانداران نیز درست قبل از داوری نهایی که در روی تختی بزرگ و سفید به انجام خواهد رسید از مردگان برخیزانده خواهند شد (مکاشفه ۲۰: ۱۱-۱۵). مهمترین سوالی که درباره غیر ایمانداران وجود دارد این نیست که قبل از روز رستاخیز چه اتفاقی برای آنها رخ میدهد، بلکه این است که ”بعد از مورد داوری قرار گرفتن چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد؟“
اغلب مسیحیان معتقد هستند که بدنها و جانهای غیر ایمانداران بعد از داوری نهایی هوشیار شده و متحمل عذاب ابدی در دریاچه آتش خواهد شد. عیسی جهنم را به عنوان آتش جاودانی و عذاب جاودانی توصیف میکند (متی ۲۵: ۴۱، ۴۶؛ با مرقس ۹: ۴۳، ۴۸ مقایسه شود). یوحنا در رؤیای گوگرد مشتعل دید که دود عذاب ایشان تا ابدالاباد بالا میرود (مکاشفه ۱۴: ۱۰-۱۱؛ ۲۰: ۱۰، ۱۵). گرچه تصور خوشایندی نیست اما این مسیحیان معتقد هستند که این آموزه عیسی بوده است (لوقا ۱۶: ۲۲-۲۶). برخی از آنانی که پیرو این دیدگاه اول هستند عنوان میکنند آنانی که در جهنم متحمل عذاب میشوند متحمل آن عذابی نمیشوند که ما تصور آنرا در این دنیا داریم یعنی رنج آنها افزونتر نشده یا عذاب جدیدی در پایان هر دوره به آن اضافه نمیشود، بلکه فقط شامل عذابی بی پایان در یک چرخه ابدی میباشد.
سایر مسیحیان دیدگاه دومی را عنوان میکنند که عذاب غیر ایمانداران در جهنم ابدی نیست بلکه موقتی است. سرانجام حتی جان آنها نیز کاملا نابود خواهد شد. عیسی تعلیم میدهد آنانی که به او توکل کردهاند همانند غیر ایمانداران هلاک نخواهند شد (یوحنا ۳: ۱۶)، و به شنوندگان خود هشدار میدهد که بر حذر باشید از خدایی که قادر است بر هلاک كردن روح و جسم را نیز در جهنم (متی ۱۰: ۲۸). این دومین گروه بخاطر واژههایی از قبیل ”هلاک“ و ”نابود“ بر این باورند که سرانجام کل روح، جان و بدن آنانی که مسیح را رد کردهاند کاملا نابود خواهد شد. گرچه این مجازات نتایجی ابدی به بار خواهد آورد، ذهن و فکر غیر ایمانداران نابود و رنج آگاهانه ایشان به پایان خواهد رسید. خارج از همه اینها، جهنم در اصل برای انسانها ساخته نشده است بلکه برای ابلیس و فرشتگان او مهیا شده است (متی ۲۵: ۴۱). احتمالا شیطان و فرشتگان سقوط کرده او متحمل عذابی آگاهانه و ابدی خواهند شد (مکاشفه ۲۰: ۱۰)؛ اما بر طبق این دیدگاه دوم، افرادی که خبر خوش مسیح را رد کردهاند در نهایت نابود خواهند شد و رنج و عذاب آنها به پایان خواهد رسید.
هنوز مسیحیان دیگری نیز وجود دارند که سومین یدگاه را در مورد وضعیت غیر ایمانداران مُرده بعد از داوری نهایی ارائه میدهند.آنها معتقد هستند که بی ایمانان خودشان جان خود را نابود کردهاند و بدین خاطر برای خود خواهیها و گناهان خودشان تا ابد متحمل عذاب در جهنم خواهند شد.به عبارتی، آنها خوشان خود را مجازات خواهند کرد.خداوند نمیخواهد که هیچ کسی را به جهنم بفرستد.آنانی که در آنجا هستند رحمت و احسان خداوند را رد کرده و از بودن در حضور خداوند امتناع کردهاند.به عبارتی دیگر، دروازه جهنم از درون قفل شده است.بر طبق نظرات دیدگاه سوم، ”آتش“ و ”عذاب“ طریقی تمثیلی برای بیان و توصیف جدایی ابدی غیر ایماندان از خداوند بوده است (دوم تسالونیکیان ۱: ۷-۹).گرچه تمثیلی هستند اما این واژهها حکایت از یک عذاب واقعی در یک جهنم واقعی دارد.جهنم صرفا مکانی برای مجازات گناه نیست که خداوند آنرا از میان چندین گزینه متفاوت انتخاب کرده باشد.جهنم تنها عاقبت ممکن برای گناه است.اگر گناهکاران حضور و فیض خداوند را رد کنند، دیگر قادر به اجتناب از جهنم نیستند.و حکم این است که نور در جهان آمد و مردم ظلمت را بیشتر از نور دوست داشتند (یوحنا ۳: ۱۹).بعلاوه، این مسیحیان معتقد نیستند که خداوند جانهای غیر ایماندان را نابود میسازد.در عوض، غیر ایمانداران بیشترین خصیصههای بشری خود را خودشان با تداوام به گناه نابود میسازند.مخلوق بشری خلق شده بود تا فقط در حضور خداوند حیات کامل داشته باشد.اما آنانی که جان خود را برای مدتهای مدید در گناه خفه میسازند دیگر بیش از این نمیتوانند در مقابل حضور خداوند دوام آورده و همچنین نمیتوانند کاملا مخلوقات انسانی باقی بمانند.یهودا افرادی از این قبیل را بدینسان توصیف میکند مثل حیوان غیر ناطق . . .ابرهای بی آب . . .دوباره مرده . . .که برای ایشان تاریکی ظلمت جاودانی مقرر است (یهودا ۱۰-۱۳).بقایای کوچکی که از جان این انسانها باقی میماند متحمل مجازات عذاب ابدی به جهت خود خواهی و گناهان خود ایشان میشود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر